onsdag 14 juli 2010

Hög tid för självreflektion?

Det är fantastisk sommar ute idag. Det är varmt, men inte kvavt. Om jag sitter på min balkong som så här dags ligger i skuggan så är det perfekt. Jag har en stor kudde på min balkong som jag kan sitta på och läsa böcker, eller skriva. Eller så sitter jag bara och tittar på den prunkande växtlighet i och runtomkring balkongen och njuter av livet. Kaffe passar bra därute också.




När man, som jag, har varit arbetslös/praktikant/visstidsanställd i flera år så är det lätt att börja tvivla på den egna förmågan, kanske är det delvis därför som jag med jämna mellanrum finner mig själv med ännu en självhjälpsbok i handen? Eller så är det den allmänna viljan att hitta ett sätt att hantera livet så levande som det bara går? Jag tror på en kombination.

Boken jag håller på med nu Självkänsla nu! av Mia Törnblom är en bok som jag av någon anledning valt bort varje gång jag ser den, den skriker ut überkäckhet både genom titeln och omslaget och jag värjer mig. Nu är det dock så att var och varannan människa som ändå tagit sig tid att läsa den här boken säger att den gav dom något, så jag bestämde mig för att testa. Och jag får väl säga att jag håller med.

Istället för att påminna sig själv om allting man inte klarar av som man av en eller annan anledning tycker att man borde klara av så kan man ge sig själv cred för det man faktiskt har gjort - om det i sin tur gör att man blir mer positiv och känner sig mer kapabel så är oddsen att man gör ytterligare grejer långt mycket högre än om man bara känner sig inkapabel och osäker.

I boken rekommenderas att man skaffar sig en anteckningsbok där man varje kväll skriver ner tre bra saker man gjort under dagen, tre saker man är tacksam för och tre saker som man behöver hjälp med nästkommande dag. En sådan bok har jag nu, den är i en fin turkos nyans och jag gillar den. Och det känns som att jag är mer positiv redan nu.

Självkänsla handlar, enligt Mia, om en grundkänsla att man är bra, som man är, med eller utan prestationer. Så jag rekommenderar att läsa boken. Om man så vill kan man klä in den i ett papper som man själv uppskattar, så man slipper omslaget ;)


/Elin

Inga kommentarer: