måndag 17 oktober 2011

Augustpriset 2011 nominerade

Denna information finns väl att läsa på hundratals biblioteksbloggar runt om i landet inom kort så risken för upprepningen är stor. Hur som helst, jag sällar mig till den upprepande skaran idag. På vuxenfronten är jag inte så inläst men tycker det är glädjande att Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren är nominerad i i barn- och ungdomsboksgenren. Och nominerad är även min absoluta favorit hittills i år - I den tysta minuten mellan av Viveka Sjögren. Varmaste rekommendationer för den. Sedan kan jag tycka att det är synd att det inte finns ett pris för respektive barn-/ungdomsfack och skönlitteratur på samma sätt som på vuxensidan. Ett annat alternativ kunde vara att skippa uppdelningen mellan barn- och vuxenlitteraturen... bra bok som bra bok. Kan jag tycka.

/malin



För övrigt, de nominerade är:


Årets svenska fackbok:


Elisabeth Åsbrink Och i Wienerwald står träden kvar


Johan Svedjedal Spektrum - den svenska drömmen


Lasse Berg Skymningssång i Kalahari


Christel Fant Trädets tid


Magnus Bärtås och Fredrik Ekman Alla monster måste dö! Gruppresa till Nordkorea



Årets svenska skönlitterära bok:


Sören Bondeson En kubikmeter jord


Tomas Bannerhed Korparna


Eva-Maria Liffner Lacrimosa


Caronlie Fredriksson Flod


Bengt Ohlsson Rekviem för John Cummings


Amanda Svensson Välkommen till den här världen



Årets svenska barn- och ungdomsbok:


Viveka Sjögren I den tysta minuten mellan


Jessica Schiefauer Pojkarna


Sara Lundberg Vita streck och Öjvind


Lotta Olsson Konstiga djur


Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren Cirkeln


Maria Nilsson Thore Petras prick

Inga kommentarer: