torsdag 25 februari 2010

Bilderböcker om det svåra i livet


Bilderböckerna Snäll, Den arge och Roy av Gro Dahle, vackert illustrerade av Svein Nyhus är titlar som alla borde kolla in, oavsett om man räknar sig som liten eller stor. För de små kan det säkert vara värt att läsa dem i sällskap av en vuxen, och diskutera innehållet och tankarna och känslorna som det väcker.

Snäll handlar om en liten flicka som är så tyst, duktig och snäll att hon till slut försvinner in i hemmets väggar och blir fysiskt osynlig. Hon hörs inte och syns inte i de vuxnas värld och får inte höras eller synas. Viktigt tema, vackert berättat och framförallt gillar jag illustrationerna.

Den arge handlar om en liten pojke vars pappa förvandlas till Den Arge och slår mamman och sätter skräck i hela hushållet. När han blir sådan är det som att han blir en annan person och teckningarna i sig är ganska hemska, där Den arges persona tar över hela bilduppslag.

Roy är min favorit av dessa tre. Den visar en liten pojkes sorg över hunden Roys bortgång. Han har svårt att förstå vad som hänt och försöker bearbeta det hela på olika sätt. Teckningarna kompletterar den stämningsfulla texten och nu skulle jag vilja ge ett illustrativt exempel men tyvärr (eller det är ju bra...) så är boken utlånad. Hur som helst förmedlar författaren och illustratören känslor på ett alldeles utmärkt sätt och jag känner så väl igen mig i denna bok. Det kniper lite i hjärtat.
Låna och Läs dem nu!

/AnnaJ

Inga kommentarer: