fredag 20 augusti 2010

Angelology

Angelology (Angelologi. Änglarnas tecken på svenska) av Danielle Trussoni jämförs ofta med Dan Browns Da Vinci-koden. Den har sina likheter, med kyrkan och stora konspirationer och hemligheter, även om den är bättre skriven. Men är den så bra? Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Boken handlar om en ung nunna, Syster Evangeline, som kommer en stor hemlighet på spåren, nämligen att det pågår ett krig mellan mänskligheten och de kallsinniga Nephilim, änglarnas avkomma på jorden. Och Evangeline hamnar mitt i denna strid: mellan hemliga sällskap, sitt förflutna och kampen mellan gott och ont. Berättelsen tar oss även till Paris innan och under ockupationen och det är denna sidohistoria som jag finner mest intressant. Kanske för att jag har en fäbless för Paris och det tidiga 1900-talet?

Jag har läst många positiva recensioner av Angelology, och någon nämnde även likheter med en av världens bästa TV-serier Supernatural och läsvärda Carlos Ruiz Zafón. Änglar och hemliga sällskap: detta borde helt enkelt vara en bok i min smak. Nu kan det vara så att det beror på att detta är första boken i en serie, vilket jag inte förstod förrän sista sidan, men jag tycker den känns lite rumphuggen. Lite platt, som att man inte kommer karaktärerna och historien in på livet. Visst är den spännande, men det känns även som att upplösningen kommer lite tvärt och inte blir så grandiost som jag föreställt mig. Den är lite klichéartad och förutsägbar. Ingen bok som jag lägger på minnet direkt. Skulle säkert passa som film dock. Är det någon som håller med mig?

Boken kommer på svenska nu i september. Låna den på engelska här.

/AnnaJ

Inga kommentarer: