lördag 7 augusti 2010

Ett exempel på bra amerikansk prosa


Jag har precis läst "Valda verk av T.S. Spivet" skriven av Reif Larsen. Detta är en roman som vunnit mark i hemlandet USA. På baksidan av den svenska upplagan finns ett citat av Stephen King
"Två förutsägelser om Valda verk av T.S. Spivet: alla som läser den kommer att älska den lika så mycket som jag gjorde och få, om några kommer att ha upplevt något liknande".
Jag är väldigt svag för amerikansk prosa över huvud taget och det är så klart för att den ofta har en berättarstruktur som stödjer vår verklighetsuppfattning, vårt sätt att bygga verkligheten. Jag ser faran med att så ensidigt ta till sig en slags berättartradition. Men det är bara det att desto mer jag tar till mig andra kulturyttringar än de rent västerländska, desto lättare har jag att ta till mig guldkornen av den amerikanska kulturen. I själva verket är det så att ju mer kritisk jag är mot delar av den amerikanska kulturen ju mer lär jag mig att älska annat. Det finns något i den amerikanska berättartraditionen som jag kan vila i som jag inte kan vila i något annat. Valda verka av T.S. Spivet är en sådan roman. Berättelsen handlar om en liten pojke, ett underbarn, som genom att ta sig ombord på ett godståg reser tvärs över USA för att ta emot vetenskapspris. Det är en berättelse som har allt för att vara väldigt bra; en charmerande huvudperson, en originell men bärande historia och en känsla av samhörighet med något större. Formatet i boken är också annorlunda, T.S. Spivet är nämligen kartograf och i marginalerna har han ritat små kartor och anteckningar över allt möjligt som exempelvis över koncentrationen av skärp i Chicago eller en anteckning om "Vuxna kvinnor och kaffe". Det låter kanske helt insnöat och det är det självklart, men T. S. Spivet ser världen på ett annat sätt än de flesta av oss och det ger också möjlighet att närma sig världen från en annan dimension. Men ger också en möjlighet att fundera över detta om vad olika dimensioner av verkligheten är, att annorlunda människors eller andra kulturers sätt att se världen kan berika oss.
Karin

1 kommentar:

Ödhumla sa...

Håller med. Den är jättebra!