söndag 3 maj 2009

Mare Kandre

Under långledigheten såg jag på K special om Mare Kandre. Enligt många med mig var hon en av åttiotalets främsta författare. 1984 debuterade hon med barndomsskildringen I ett annat land, men den av hennes romaner jag här tänkte tipsa om är den feministiska satiren Quinnan och Dr Dreuf.

Quinnan kommer till Dr Dreuf för att reda upp sina problem. Boken har inte många sidor men innehåller alla tänkbara fördomar och kvinnoöden som finns och funnits genom historien. Den kvinnohatande Dr Dreuf får brottas med dessa och det blir dråpliga roligheter. Genom satir skildrar hon en kritisk bild av psykoanalysen men ger även en tänkvärd skildring av kvinnohistorien. Boken är perfekt för högläsning och/eller att användas i en bokcirkel.

Dokumentären om Mare Kandre är mycket sevärd och finns på
SVT play under maj.

Låna Kandre i GOTLIB.
/Anna

9 kommentarer:

Anonym sa...

den bilden var ä n n u coolare
LOLOL/ff

Anonym sa...

Spännande!
Tack för fint tips.

Anonym sa...

Kvinnohistorien behöver lyftas ffram ;-)

Anonym sa...

Mare är en schysst tjej, henne skulle man gärna dricka en flatöl med :-D

Anonym sa...

Anna, hur går det? Har du kommit igång med Blonde?

K G biblioteksblogg sa...

Nu när du har gett mig en spark i baken, då kanske jag kommer igång. Än så länge tittar Blonde på mig i hyllan.
/Anna

Anonym sa...

Jag skulle aldrig drömma oma att sparka dig i...
...men jag hoppas att du uppfattar det som en vänlig kick.
Om du tycker att den är för tjock så finns det en annan av Oates som är superb ( hon har ju iofs skrivit hur mkt som helst som är bra) jag minns inte den exakta titeln men den heter något med "tjejligans uppror" som undertitel. Du kan säkert spåra den.

Anonym sa...

Foxfire heter den.

Anonym sa...

Marilyn var en fascinerande kvinna