måndag 1 juni 2009

Böcker man inte minns

I helgen har jag läst ett par böcker som jag inte minns särskilt mycket av. Kan till viss del bero på min hjärnstatus i värmen förstås men är inte helt säker på att det är hela förklaringen. Läste Hatar att älska av Josefin Schygge, samt Mellan två världar av Ewa Swedenmark. Den förstnämnda beskrivs som "en vanlig bok" om "vanliga problem". Visst kan problemen kallas vanliga - en stark vänskap sätts på spel när den bästa vännen träffar en kille - men personporträtten är faktiskt originella, fina. Huvudpersonen Kim har en stark känslovärld och konflikten med den nyfrälsta modern är trovärdigt skriven. Slutet är gott. Detta är en feelgood-roman, en välgjord sådan till på köpet. Men inget man (jag) går och funderar på när jag stängt igen den.

Se om Hatar att älska finns inne i Gotlib.

Mellan två världar av Eva Swedenmark är den fjärde fristående romanen om Johanna och hennes familj. Johannas föräldrar är nyskilda och mamman beslutar sig för att sälja huset. Johanna är inte tillfrågad och tycker inte alls det är en bra idé. Hon beslutar sig för att sluta skolan på eget bevåg, börjar jobba på ett café. Jag har svårt för tonen i den här berättelsen. Den är skriven i jagform, vilket för med sig att Johannas tanke- och känslovärld står i centrum. Och det blir ganska ensidigt, ja intetsägande faktiskt.

Återkommer med något att läsa och minnas inom kort hoppas jag
/malin


Inga kommentarer: