tisdag 22 mars 2011

Låt de gamla drömmarna dö

John Ajvide Lindqvist senaste novellsamling Låt de gamla drömmarna dö ger en fortsättning och förklaring på hur det gick för Oscar och Eli i Låt den rätte komma in. Novellen med samma namn som novellsamlingen handlar inte främst om vad som hände med barnen utan om ett annat par som träffades där romanen tog slut. Ajvide Lindqvist är en mästare på det korta formatet. Det behövs inte mer. Men en sak får jag för mig, och det är att novellen Låt de gamla drömmarna dö är ett sätt för Ajvide Lindqvist att gå vidare och göra den hyllade vampyrberättelsen till historia. Inte minst efter en annan av novellerna i samlingen. Den som handlar om han själv på besök på filmfestivalen i Göteborg. En väldigt skruvad berättelse och det tragikomiska är att jag i vissa stunder tror jag att han skulle kunna vara så självupptagen och knäpp som han beskrivs. För vissa kanske det är självklart att det är han själv som skrivit den novellen men jag gillar att leka med tanken att han verkligen bett sin barndomskompis att göra det. Jag behöver inte veta hur författare är eller hur det ligger till, de kan lika gärna stå anonyma bakom sina texter för då kan jag fantisera fritt. Hur som helst så kan jag rekommendera att lyssna på denna novellsamling, han läser bra och det korta formatet kommer till sin rätt. Se klippet när Ajvide Lindqvist själv berättar om sin nya bok.



/Anna

Inga kommentarer: