tisdag 14 juni 2011

KAOS

Jag har läst Nybörjarguide till livet eller Kaosteori av Lia Hills, en ungdomsbok från Australien som nyss kommit ut på svenska. Eftersom jag lite slarvigt brukar säga att jag tror på Kaosteorin och verkligen gör det, av det lilla jag vet, så kändes detta självklart som en bok för mig. Boken handlar om Will vars mamma dött i en trafikolycka där hon blivit överkörd av en rattfyllerist. Boken börjar med att beskriva hur mamman ser ut som död och hur en läkare skurit upp hennes bröstkorg för att krama liv i hjärtat.

Mamman dör precis när Will håller på att göra slutproven i skolan (han verkar vara runt 17 år) Hans sex år äldre storebror som arbetat utomlands flyttar hem till Will och pappan. Men det blir inte speciellt bra. Tanken är att de skall hålla ihop familjen men de sörjer alla tre på var sitt håll. Will försöker hitta mening i sitt liv genom att läsa filosofi och fotografera med sin mammas gamla kamera. På gott och ont drabbas Will också av livet utanför pärmarna, sorgen, konfrontationerna med brodern, insikten om att pappan super för mycket. Men han blir också hejdlöst förälskad och har sex för första gången, super och prövar droger samtidigt som han förväntas vara hemma och plugga för de där slutproven. Will använder sig av litteraturen för att försöka bringa ordning eller åtminstone förståelse i sitt liv. Ett grepp som jag känner igen från flera ungdomsböcker från den anglosaxiska världen.

Till en början retade jag mig på boken. Funderade på vad författaren ville skriva mig på näsan. Men boken vann i längden, för den skrev inte på näsan utan blev istället trovärdig eftersom den på ett respektfullt sätt ger läsaren chansen att tänka själv, vilket inte alltid är fallet i ungdomslitteratur men väl i litteratur om de eviga frågorna som den här boken är. Sen gillar jag greppet hur författaren gör klassiker angelägna i Wills liv, för det är ju livet det handlar om. Boken som är helt ny på svenska och ännu inte finns att låna har fått mycket uppmärksamhet i sitt hemland.
Boken finns att låna här
/Karin

Inga kommentarer: