fredag 17 juni 2011

Mina vackra ögon

I våras hade vi besök av Nina Hemmingsson på Kortedala bibliotek. Det var väldigt lyckat och jag var minst sagt begeistrad. Då hade hennes nya seriealbum Mina vackra ögon ännu inte kommit ut i handeln men jag hade ändå tagit ut några sedlar för att kunna köpa det ifall hon nu skulle ha med sig några ex. Ja så blev det inte och i villan och vallan glömde jag ju helt bort att ta med mig något av hennes äldre album för att få dem signerade. Men vad gjorde väl det när jag fått lyssna på Nina Hemmingsson prata om sina serier och sitt tecknande. Nu har jag i alla fall äntligen läst Mina vackra ögon. Att veta storyn bakom flera av enrutingarna eller att Hemmingsson gillar att rita staket, träd och tapeter, ja det gav läsupplevelsen ett mervärde. Framförallt gillar jag enrutingarna, de är så befriande; tanter pratar snusk, "söta flickor" är vassa i replikerna, har stora egon och säger precis vad som faller dem in. Sen berättar själva teckningarna en sådan rak historia när det kommer till karaktärsdrag och stämningar. Kollar man närmare finns där en detaljrikedom och ett uttryck som är Hemmingssons till 100 procent.

Albumet består främst av enrutingar men innehåller även en del teckningar som är lite grövre och robusta i utförandet. De är på på något sätt poetiska och väldigt vackra. Den enda längre serien, Prinsessan och gemålen, skrevs inför prinsessgiftermålet och publicerades först i Aftonbladet. Den är otroligt rolig, främst på grund av ämnet och att det är en träffande satir, dock var den som mest aktuell inför bröllopet. Enrutingarna är som sagt någonting utöver det vanliga. Där lyckas Hemmingsson med konstgreppet att gestalta humor med få medel, det är komprimerad humor som levereras sida upp och sida ner. Därför är det också värt att läsa långsamt, läsa igen, inte hasta utan studera innehållet. Som uttrycket i ögonen, ett rutigt förkläde eller hunden i bakgrunden som stirrar på en med ett förvånat uttryck. Vid det här laget har väl de flesta sett Hemmingssons verk i flertalet tidningar och jag tycker att bilden här intill säger allt om varför...

Ja då är det bara att vänta på att det kommer ut mer material, och under tiden ska jag läsa och skratta! Gör det du med här.

/AnnaJ

Inga kommentarer: