torsdag 25 augusti 2011

Avskräckande bokomslag på bra bok



eller ?


Bokomslag kan verkligen hjälpa eller stjälpa när det gäller om en bok blir upplockad eller inte. Ja i alla fall är jag så pass ytlig att om jag browsar bland böcker så faller jag för dem med ett snyggt omslag. Dessa två ovan är alltså det svenska respektive engelska omslaget till Kate Mortons senaste bok I det förflutna (The distant hours). Den svenska utgåvan ser ju för B ut. Vad har kvinnan för grön sjal på sig? Men den engelska, ja det ser ut som en blandning av väldigt mesig fantasy och en Harlequin-bok. Men låt dig inte luras! Se bara på Kate Mortons förra bok Den glömda trädgården:


Ett talande bokomslag som genast fick mig på fall. Den har jag skrivit om här.

Nåväl, innehållet då i I det förflutna? Ja det är spännande, spännande, spännande, mysigt och lättläst (de dryga 600 sidorna sidor till trots). Morton har en förmåga att bygga upp handlingen och komma med oväntade lösningar utan att det blir förutsägbart. Som i alla hennes böcker så är det en historia som utspelar sig i flera tidsplan, det handlar flera generationer kvinnor, överklass och förfall, mystiska gåtor som ska lösas och en kärlek till litteraturen. Njutbart att läsa för där finns en sådan berättarglädje som verkligen tar med läsaren på en resa i tid och rum och håller en på sträckbänken. Nu ska jag bara se till att läsa hennes första bok Dimmornas lek också, det ser jag fram mot.

Så vill du ha något att inviga den kommande hösten med, kolla då för all del upp Kate Morton.


Låna Mortons böcker här:


AnnaJ


2 kommentarer:

Torslanda bibliotek sa...

Ja du det där är inga vidare bokomslag inte.

Anna sa...

En av mina favoritbloggar är http://awfullibrarybooks.net/ där visar de ifs böcker med även ett tveksamt innehållet. Men än dock mycket roande!
/Anna