måndag 8 augusti 2011

Trädets tid av Christel Kvant

En bok för dig som älskar träd. Har du kanske något träd från barndomen som du värderar särskilt högt? Blir du upprörd när den stora lönnen på gården ska fällas? Trivs du i trädkronors skugga? Trädets tid är en hyllning till träd och dess betydelse för mänskligheten och djur och natur. Kvant tar hjälp av trädens forna betydelse i olika samhällen och den nära kopplingen mellan träd och relgion, överlevnad och kultur för att lyfta fram det livsviktiga uppdraget som ligger för oss idag: att vårda dem. Det är en njutning att läsa. En oerhört charmig bok, fullspäckad med vördnad och intressanta fakta. Jag får ungefär samma känsla som när jag befinner mig under lövkronorna i en grönskande allé. Jag riktigt myser och mår bra när jag läser. Samtidigt lyckas Kvant väcka uppmärksamhet för hur viktigt det är med urskog och grönska och att vårda och plantera. Jag vill ta strid för träden och jag får hopp om framtiden när jag läser om planteringsprojekt i fattiga regioner med torka eller översvämningar och hur träd kan föda familjer. Jag blir till och med sugen på att besöka enskilda träd på semestern. Visste ni att världens äldsta träd finns i Härjedalen. En gran på 9 500 år! Som har stått där sedan istiden. Helt fantastiskt.

Det är bara till att låna denna bok nu. Gör det här.


/AnnaJ

Inga kommentarer: