fredag 11 september 2009

Låna en film, låna ett mästerverk



Böcker i all ära, men biblioteket har mycket mer än bra litteratur att erbjuda. Idag vill jag mana er alla att besöka biblioteket för att låna någon av alla Hayao Miyazakis filmer. Miyazaki är en av de ledande personerna bakom filmstudion Studio Ghibli och är en av Japans frontfigurer när det kommer till animerad film. På senare år har flera av Studio Ghiblis produktioner kommit ut på DVD i Sverige och blvit mycket uppmärksammade. Vi har flera av Miyazakis filmer på både Kortedala och Gamlestadens bibliotek. Den senaste som släpptes i Sverige heter Nausicaä från Vindarnas dal (från 1984!) och utspelar sig i en framtid där jorden har förstörts av människans överexploatering, en giftig regnskog har tagit över stora delar av planeten och människorna försöker överleva i isolerade samhällen, där de slåss både mot varandra och jättelika insekter. Prinsessan Nausicaä är den enda som inser att det är människornas fel att den giftiga regnskogen sprider sig och hon kämpar för fred mellan folken och försöker få människorna att leva i symbios med naturen. En både spännande, tänkvärd och vacker film.

Denna film samt t. ex. Princess Mononoke känns lite mer vuxen i sin framtoning, de är lite dystrare och kan tänkas ha ett djupare budskap, även om de passar utmärkt för hela familjen. Andra fantastiska filmer som kommit från Studio Gihbli är bland andra Min granne Totoro, Kikis expressbud, Det levande slottet och Spirited away. Min granne Totoro och Spirited away är något av det bästa jag har sett när det kommer till animerad film. De är vackra, tänkvärda, mysiga, roliga, spännande och helt annorlunda västerländsk film. Jag tror att alla som ser dessa filmer kommer att älska dem, oavsett tidigare smak och ålder. Är man dock (trots dessa lovord) tveksam inför japansk animerad film så rekommenderar jag att man börjar med Min granne Totoro. Faller du inte för den stora tysta figuren Totoro och de små barnen som gör hans bekantskap vill jag gärna läsa dina synpunkter i kommentarerna... Och gillar du dem, så är det bara att vänta på utgivningen av Ponyo på klippan vid havet som går upp på biograferna i dag.

Se om Miyazakis filmer finns inne i Gotlib.

/AnnaJ

1 kommentar:

Anonym sa...

Spännande tips!