onsdag 2 september 2009

Och allt är förvridet

Emma Ångströms debutroman "Och allt är förvridet" har kallats "den första svenska twitterromanen". Handlingen har ingenting med Twitter att göra. Utan hon har gett två huvudpersoner i romanen varsitt Twitterkonto där deras upplevelser under ett år publiceras. Det är bara fragment av ytliga vardagsdetaljer som kommer oss till del där.
Själva romanen är en psykolgisk spänningsroman där Erik efter att ha blivit dumpad av Mina utvecklar en sjuklig besatthet av henne. Han ägnar större delen av sin fritid åt att sitta utanför fönstret till deras gemensamma lägenhet och studera Mina och hennes nya pojkvän Ricard.
Historien berättas i jagform utifrån Eriks synvinkel, och det går inte att riktigt veta om han alltid talar sanning, eller om han ibland fantiserar om vad som har hänt.Mina möter vi mest genom korta brev som hon sänder till Erik.
Berättelsen handlar om destruktivt makt- och hämndbegär. Jag tycker inte att historiens utveckling känns allt igenom trovärdig och skildringen av relationen tränger inte heller riktigt in tillräckligt på djupet.
Mikroutgåvan av romanen finns på forvridet.se.
Mina och Erik kan följas på Twitter på: twitter.com/erik_forvridet och twitter.com/mina_forvridet.se.
Låna boken i
Gotlib.

/leif

1 kommentar:

Anonym sa...

Twitterinäggen var rätt trista