fredag 24 september 2010

Starstruck

Bäst på Bok & biblioteksmässan igår var helt klart att lyssna på Sofi Oksanen prata om Diktaturens formationer och sin senaste bok Utrensning. Tydligen var det 500 personer på seminariet och flera som inte fick plats, enligt dagens GP. Hon är en fascinerande och otroligt begåvad person. Hon pratade om vad det gör med människor att leva i en diktatur, om rädslan som vapen och om sexuellt våld. Att ett litet land som Estland glöms bort i det stora, men får uppmärksamhet på ett oväntat sätt. Boken Utrensning har översatts till 40? språk redan och uppmärksammats över hela världen. Hennes verk sätter Estland på kartan, men framförallt ger den tyngd åt människors nedtystade berättelser och traumatiska upplevelser.

Att det kommer två böcker till om Estland gör mig väldans glad. Men gladast blev jag nog efter seminariet när jag skulle köpa Utrensning. Det blev förstås signering! Så nu har jag ett alldeles eget signerat ex av Utrensning av Sofi Oksanen! Nöjd som bara den! (Bilden av en signerande Oksanen har min vän bibliotekarien Anna Johansson tagit, tack för lånet!).
/AnnaJ

Inga kommentarer: