tisdag 22 november 2011

Tummelisa strikes back

Tummelisa eller den andra vildmarken är en grafisk roman av Matilda Ruta som undersöker gränser och roller. Matilda Ruta gör det rent formmässigt genom bilder som inte håller sig inom serierutans form, med en blandning av ljusa akvareller och svart hård tusch. Boken kom till som ett examensprojekt på Konstfack och det märks i det experimentella och konstnärliga uttrycket. Det är intressant men inte för den skull en lyckad grafisk roman. Det som den faller på är att jag inte får något tycke för Tummelisa, jag känner mig oengagerad och tycker inte så mycket om henne som karaktär. Jag vill tycka om henne, herregud, en Tummelisa som är upprorisk och försöker bryta sig ur den trånga sagoformen, ja det låter ju som en alldeles fantastisk idé. Grodan och giftermålet står som en motpol mot den frihet som Tummelisa söker, och själva sagan i sig försöker forma henne till något hon inte är. Tummelisa själv är en svartklädd tjej som röker och slåss och kan ta hand om sig själv. Men sympatisk, nja. Rolig, nej. Snarare en sorgklädd deprimerande figur som är smått narcissistisk.



Det intressanta med Tummelisa eller den andra vildmarken ligger i utforskandet av sagan som form och synliggörandet av sterotyper och vad sagan döljer för budskap. Det blir en uppgörelse med normer och patriarkala strukturer. Ruta använder sig också av texten på ett spännande sätt och låter berättandet växla så att texten ibland försöker tvinga in Tummelisa i den traditionella sagan igen. Jag tror att Matilda Ruta kommer att komma med något mer helgjutet i framtiden, och jag kommer att hålla utkik. Vissa har hyllat den till skyarna så läs och avgör själva.


/AnnaJ

Inga kommentarer: