tisdag 12 april 2011

Den jag var


En tonårskille i England på sextiotalet har blivit relegerad från ett par internatskolor. Han passar inte in i standardmallen - han är inte framstående i något särskilt ämne, kommer inte från någon framstående familj, ser rätt alldaglig ut, har inga särskilda ambitioner i livet. Nu har han kommit in på ytterligare en skola och han ser inte särskilt mycket fram emot vistelsen. Skolan är för övrigt mycket lik de förra han gått på - genomsyrad av penalism och hierarkiska strukturer. Men en dag när eleverna är ute på hårdexcercis (långlöpning längs stranden) och han (namnet förekommer endast en gång i boken och jag har lyckats glömma bort det) faller ihop och kommer efter de andra, möter han en uppenbarelse som får honom att tappa andan. Det är en kille i hans egen ålder, vacker som en gud. Finn, som pojken heter, bor ensam i ett ruckel på stranden. Han är ensam i världen efter att hans mormor gått bort. Han livnär sig på fiske och på att hjälpa till på den lokala marknaden. Finn kan inte glömma honom. Han gör allt han kan för att smita till Finn, vilket inte är det lättaste. Men han lyckas. De blir vänner. En tafatt och blyg kärlek spirar. Men problem tillstöter när huvudpersonen åker fast och Finns hälsa försämras. Detta är en vacker skildring av tonårslivet, av att vara vilsen i sig själv och sina relationer. Kärleken till Finn är tabubelagd och samtidigt helt naturlig i den helmanliga världen som internatet utgör. Berättelsen innehåller dessutom ett triangeldrama som får tragiska konsekvenser. Tyvärr blev jag lite besviken över upplösningen av boken som går i mer konventionell riktning. Jag ska dock inte avslöja mer än så. Slutet tar sig dock tycker jag. Detta är en berättelse där mycket är skrivet mellan raderna och där filosofiska tankegångar fått stort utrymme. Initialt tycker jag illa om huvudpersonen som faktiskt framstår som ganska osympatisk men allt eftersom berättelsen fortskrider vrids perspektivet om - vidgas. En spännande, vacker och ovanlig kärleksberättelse med drag av klassisk dramatik. Av författaren Meg Rosoff som även skrivit Justin Case och Så har jag det nu, som jag inte läst men nu vill läsa, min ovana trogen att läsa böcker i fel ordning :) /malin

Inga kommentarer: