tisdag 21 juli 2009

Min mormors historia

Hur skulle jag beskriva min mormors historia? Hur skriver man om någon som man aldrig har känt? Vad döljer det sig för fantastiska historier bakom alla mormödrar därute? Hur kommer man åt dem? Börja med att fråga. Min mormors historia består av 12 kvinnliga författares berättelser om sina mormödrar. Författarnas förhållande till sin mormor beskrivs samtidigt som vi får en följa en historisk utveckling och framför allt kvinnors moderna historia. Detta görs smidigt genom att bidragen är ordnade så att den äldsta författaren kommer först och därefter i kronologisk ordning.

Det är väldigt fascinerande berättelser som presenteras, dock är vissa skrivna på ett mer intressant sätt än andra. Jag gillar hur Birgitta Stenberg fantiserar ihop en historia om sin mormor och ger henne en kärleksrelation med ett gift par. Några av författarna har nyss mist sin mormor och beskriver en person som de har färska minnen av, andra har ingen relation alls till sin mormor, men lyckas ändå beskriva en komplex person utifrån bilder, dokument och framför allt andras människors minnen.

Mormödrarna i denna bok beskrivs med kärlek och värme, förståelse och undran. Det är dock inte odelat positiva berättelser och skildringar. Det finns en viss frustration i Maria Sveland avslutande bidrag. När Maria föddes dog hennes mormor. Och Marias mamma äger inga ord att beskriva henne med. Det blir en historia om klass och ordlöshet. Bland dessa berättelser om kvinnor från olika kulturer, klasser och generationer döljer sig även delar av en gemensam historia som beskriver kvinnors frigörelse.

Boken lyckas med det som jag inte kan i dagsläget; skildra mormor. Jag tror att min mormors historia kanske döljer sig någonstans i dessa kvinnors historia. Hur många erfarenheter är inte delade? Läs och inspireras. Ett tips är dock att låta det ta sin lilla tid och inte läsa allt i ett streck, annars kan det vara svårt att hålla isär bidragen.


/AnnaJ

1 kommentar:

Anonym sa...

Spännande läsning.
Tack för fina tips.