måndag 10 maj 2010

I samma båt

Jag vill tipsa om en bra lättläst bok: I samma båt av Sara Wadell. Sara Wadell vann LL-förlagets manustävling 2008 och hon har skrivit en varm, rolig och samtidigt allvarlig bok. Läsnivån är 2 - Lättare, d.v.s. en slags medelsvårighetsgrad. Boken handlar om Hassan som kommer från Iran. I sitt hemland var han en duktig båtbyggare, i Sverige får han inte ens komma på arbetsintervju. Hans fru har dock snabbt lärt sig svenska och fått jobb. Hassan sitter mest hemma och röker och skäms. Så får hans fru nog och uppmanar honom att söka arbete som volontär. Att arbete med hemlösa utan lön är dock inte mycket värt tycker Hassan. Men det kanske är bättre än att bara sitta hemma? Efter många om och men så börjar Hassan att arbeta på Vägvisarna. Han trivs varken med personalen eller de hemlösa. De är skräniga, oförskämda och smutsiga enligt Hassan. Och de i sin tur tycker att Hassan är snobbig. Så möter han Bosse. En oförskämd alkis som dessutom föraktar invandrare. Det blir bara värre och värre. Hassan börjar ändå trivas med att ha en uppgift, men med Bosse går det bara inte. Så visar det sig att de två trots allt har något gemensamt.

Detta är den första lättlästa bok jag har läst. Jag måste säga att jag blev förvånad över substansen i berättelsen. I samma båt är skriven direkt på lätt svenska, men det finns också omarbetade klassiker och det är något som jag ska ge mig på härnäst. Ska bli intressant att jämföra orginal med en lättläst version. Men åter till boken i fråga: den är medryckande och rolig. Men samtidigt tragisk och allvarlig. Mest av allt är det en varm berättelse som jag tror många kan känna igen sig i. För nya svenskar tror jag att den kan vara en utmärkt lästräningsbok. Men egentligen tror jag att den passar vem som helst.

Se om den finns inne i Gotlib.


/AnnaJ

1 kommentar:

Jonas Gren sa...

Hej! Välkommen som publik i SVT Debatt i morgon.

I morgon kväll, tisdag den 11 maj kl 2030, har vi en rolig och annorlunda debatt i programmet SVT Debatt.

Ämnet är: Deckare - dålig underhållning eller inte? I studion möts poliser, skådisar (bland andra Lief Andrée), författare (Helene Tursten) och sen såklart: kulturkonsumenter.
Som publik sitter man med under sändning och har möjlighet att ge sig in och tycka till.

Hör av dig via mejl jonas.gren@svt.se el 070-8255594 för att boka plats eller vid frågor.