onsdag 20 oktober 2010

Veckans fråga

I veckans fråga ställer vi oss undrande över vilka barn- och ungdomsböcker som har haft betydelse för er läsare. Det beror förstås på vilken ålder vi pratar om och var ni kommer ifrån. En barnbok som jag älskade och ville höra ofta var Raska på, Alfons Åberg. Jag kände nog igen mig i Alfons som "ska bara..." En bok som jag inte identifierade mig så mycket med men som gjorde starkt intryck är Älska mig. Om en ung tjej som flyttar mellan olika familjehem och vill inte annat än att bli älskad. En hemsk historia som jag har för mig gick som film sen också. För att få några fler alternativ att rösta på frågade jag kollegerna här i Kortedala vilka böcker som haft betydelse för dom. Kanske har ni samma favoriter, rösta i spalten i så fall. Eller lämna egna förslag!
/Anna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Askungen och Snövit

Anonym sa...

Vi på Saltkråkan var min favvo.

Henna sa...

Pippi o Emil :)

Anonym sa...

Pippi!!!

Gullan sa...

Maria Gripe var magisk under min uppväxt. Minns att jag lyssnade på "Tordyveln flyger i skymningen" som radioteater och sen själv läste "Agnes Cecilia - en sällsam historia". De lämnade ett enormt avtryck. Lite äldre så grät jag och mina vänner oss igenom boken "Jag saknar dig, jag saknar dig" av Peter Pohl. Är så glad att den kommit i nytryck i pocket så att dagens unga också lockas till att läsa den!

K G biblioteksblogg sa...

Tack för alla tips! Håller med er Astrid Lindgren var förstås betydelsefull och likaså Maria Gripe, då och nu.

/Anna